נושא
מרץ14האשליה הגדולה של האתאיזם - חלק א

האתיאיסטים מהווים מיעוט קטן, אם כי רעשני מאד, מאוכלוסיית העולם. הם משוכנעים שהם גילו את האמת המדהימה לפיה אין אלוהים, כל הדתות שגויות, וכל מיליארדי המאמינים טועים. לא מעט ויכוחים ודיונים היו לי עם אנשים כאלה, ומכיוון שלאחרונה התחילו כמה אתיאיסטים להגיב על הבלוג שלי, מצאתי לנכון לכתוב כמה מאמרים בנושא, כדי להבהיר אחת ולתמיד מהו בדיוק האתיאיזם ומה הבעייתיות שבו. נתחיל אם כן. בשלב הראשון עלינו לשאול את עצמנו: מה זה בדיוק אתיאיזם? מה האתיאיסטים טוענים? היינו יכולים כמובן לשאול אותם, אבל לא תמיד אלה...
עוד...


מרץ14אמונה והיגיון - סיפור אהבה

בראשית, היו האמונה וההיגיון זוג מהשמיים. הם חיו יחדיו באושר ובשיתוף פעולה, תמכו אחד בשני, והולידו ילדים רבים שהביאו ברכה לעולם: השכל הישר, המוסר, התרבות, האומנות והדת. אלא שיום אחד החליט ההיגיון שהוא רוצה למשול לבדו. הוא הרגיש שהאמונה מפריעה לו ומבלבלת אותו, ושבלעדיה יוכל להצליח יותר. ההיגיון גירש את האמונה, ואטם את ביתו עם קירות חזקים וחומות גבוהות סביבו, כשרק דרך צרה ודחוקה (אותה כינה "לוגיקה") מובילה פנימה. וכדי למנוע מהאמונה לחדור לביתו, הוא לקח לעצמו בת זוג חדשה: הספקנות. וזו שמרה בקנאות ע...
עוד...


מרץ14להמר מול פתחו של הגיהינום

בשבוע שעבר כתבתי כאן על גן עדן, והפעם נעסוק במקבילה הפחות פופולארית שלו – הגיהינום. (אגב, חלק ממבקריי, בעיקר בפורום "עצור כאן חושבים", טוענים שיש לי אובססיה בקשר לשטן ולגיהינום. זה נכון שאלה נושאים מעניינים שכתבתי עליהם לא פעם, אבל מתוך מאות המאמרים שפרסמתי ברחבי האינטרנט, מדובר סה"כ באחוז קטן למדיי. אז אל תגזימו.) הגיהינום, כמקום ענישה לחוטאים לאחר המוות, לא מופיע במפורש בתנ"ך, אם כי ניתן למצוא לו רמזים במספר מקומות. חז"ל מתייחסים אליו במקומות רבים, אבל לא מוסרים תיאורים מפורטים שלו, אם כי לעת...
עוד...


מרץ14עולם שכולו טוב - האם זה טוב?

מה בדיוק קורה לאחר המוות? זוהי אחת השאלות המעסיקות ביותר את בני האדם, מאז ראשית ההיסטוריה. הרי כל אחד מאיתנו ימות יום אחד, ובהחלט היה מעניין לדעת מה יקרה לנו לאחר מכן. האם נפסיק להתקיים, או שמא נעבור לצורת קיום שונה, או לעולם אחר? ואם כן, מה טיבו של הקיום החדש הזה? תשובות שונות ומגוונות נתנו לשאלה זו. מן הראוי לציין, שכל הדתות והתרבויות שהתקיימו אי פעם, האמינו בהישארות הנפש ובחיים שלאחר המוות. יוצא דופן יחיד הוא שבט המסאי האפריקאי, שחריגותו רק מעידה על הכלל. לפי רובן ככולן של הדתות, אורח חייו ש...
עוד...


מרץ14בין שכל ישר לשיגעון

ההבדל בין אמונה באל לבין כפירה, הוא כמו ההבדל בין השכל הישר לבין שיגעון. זה לא שאין היגיון בשיגעון; יש משוגעים שיכולים לנמק את עמדותיהם בצורה מסודרת והגיונית, אולי אפילו הגיונית מדי, שקשה מאד למצוא בה כשל כלשהו. ואף על פי כן זה נותר בגדר שיגעון; האדם השפוי ידחה עמדות כאלה על הסף, שכן המסקנות אליהן הן מגיעות הן אבסורדיות, גם אם הדרך המובילה אליהן נראית הגיונית לכאורה. מה אומר השכל הישר? השכל הישר אומר, שעולם כל כך מדהים ומופלא, לא יתכן שנוצר במקרה; שבריות נהדרות כמו הרקפת, הפרפר, הסוס והטיגריס, ...
עוד...


מרץ14דתות שונות, אמת אחת

אחד הטיעונים המועלים באופן קבוע נגד אנשים דתיים, הוא הטיעון מהמחלוקת. לפי טיעון זה, קיומן של דתות כה רבות, שכל אחת עומדת בסתירה לאחרות, וכל אחת טוענת שרק היא הדת האמיתית – מוביל למסקנה, שאין הצדקה להאמין באף דת שהיא, ואולי גם לא באל בכלל. "אה באמת, היהדות היא הדת האמיתית היחידה?", שואל הספקן בלגלוג גלוי; "מעניין, גם הנוצרי, המוסלמי, ההינדואי, הבודהיסטי, הטאואיסטי והפגאני טוענים אותו דבר לגבי הדתות שלהם!" לפעמים נוצר הרושם, כאילו עצם ההצבעה על המגוון הגדול של הדתות השונות, די בו כדי להפריך את כו...
עוד...


מרץ14מלאכים ותוכנות מחשב

"אמר ר' סימון: אין לך כל עשב ועשב, שאין לו מזל ברקיע שמכה אותו ואומר לו: גדל!" (בראשית רבה י). העולם בו אנו חיים, על כל הדברים הממלאים אותו, אינם מתקיימים כך סתם; כל פרט ופרט בבריאה, מתהווה ע"י כוח עליון, שנותן לו את צורתו, תכונותיו ועצם קיומו. אותם כוחות עליונים המעצבים את העולם, הם המלאכים, או "מזלות" בלשונו של ר' סימון. אפשר להבין זאת אם נשווה את העולם לתוכנת מחשב משוכללת, למשל Windows. ווינדוס היא תוכנה מורכבת ביותר, המסוגלת לבצע הרבה מאד פעולות. מה שברור הוא, שאין אף פרט המופיע על המסך, שא...
עוד...


מרץ14הוויה או לא היה - על ספרו של הרב עמית קולא

לספר "הויה או לא היה", של הרב עמית קולא, ניגשתי בחשדנות מרובה. חשדתי שמדובר בכניעה מוחלטת לטענות ביקורת המקרא, באפולוגטיקה שנסוגה כל כך לאחור, עד שהיא נופלת מעבר לקצה. ברם, ככל שהוספתי לקרוא, התברר לי שמדובר באחד מספרי המחשבה המרתקים והמלהיבים ביותר שקראתי אי פעם. לא מדובר באפולוגטיקה רפויה, אלא בבירור מעמיק של יסודות אמונתנו – והעמדתם על בסיס יציב ואיתן, שאף ביקורת היסטורית לא תוכל לערער. לא כאן המקום לכתוב סקירה מפורטת על הספר, אולם ברצוני להציג את הרעיון המרכזי שבו, ולהוסיף לו נופך משלי. הרע...
עוד...


מרץ14האם יש ערך לאנושיות?

אחת השאלות כבדות המשקל ביותר, שאמורות להעסיק את היהודי המאמין, היא השאלה: אלו דברים הם בעלי ערך בעיני ה'? כמובן, שקיום התורה והמצוות הוא בעל ערך עליון. אולם מה לגבי שאר ענייני העולם הזה? האם לעולם החול יש ערך משל עצמו – או שכל מטרתו היא לשמש כבסיס לקיום התורה והמצוות, שהיא המטרה הבלעדית לשמה נברא העולם? שאלה זו קשורה קודם כל לתחום העשייה האנושית. את מעשי בני האדם אפשר לחלק לכמה סוגים: א. מצוות שבין אדם למקום. ב. מצוות שבין אדם לחברו. ג. מידות טובות. ד. מעשים אנושיים ראויים. ה. מעשים מגונים ועבי...
עוד...


מרץ14אסיריו של האל המרושע

בדיונים תיאולוגיים, עולה לפעמים השאלה: גם אם יש אלוקים, מי אמר שהוא טוב? מה אם הוא מרושע, או מטורף חלילה? יש כאלה הטוענים, באופן מינורי יותר, שהאופן בו האל מנהיג את העולם הוא בלתי מוסרי, או שמעבירים ביקורת על פעולות או מצוות אלוקיות מסוימות. האם יתכן שהאל הוא אכן בלתי מוסרי? הגישה הסוברת שהאל הוא מרושע, נקראת מלתאיזם (maltheism), והיא פופולארית אצל אנשים מסוימים, הרואים את עצמם כמוסריים יותר מהאל; אבל למעשה אין כמעט אף הוגה רציני שתומך בה. הסיבה לכך היא, שגישה זו היא אבסורדית. אילו האל הוא מרוש...
עוד...


דף 1 מתוך 8ראשון   קודם   [1]  2  3  4  5  6  7  8  הבא   אחרון   
כניסה למערכת