מלאכים ותוכנות מחשב

מלאכים ותוכנות מחשב
פורסם ב 17/03/2013 16:05:00


"אמר ר' סימון: אין לך כל עשב ועשב, שאין לו מזל ברקיע שמכה אותו ואומר לו: גדל!" (בראשית רבה י).

העולם בו אנו חיים, על כל הדברים הממלאים אותו, אינם מתקיימים כך סתם; כל פרט ופרט בבריאה, מתהווה ע"י כוח עליון, שנותן לו את צורתו, תכונותיו ועצם קיומו. אותם כוחות עליונים המעצבים את העולם, הם המלאכים, או "מזלות" בלשונו של ר' סימון.

אפשר להבין זאת אם נשווה את העולם לתוכנת מחשב משוכללת, למשל Windows. ווינדוס היא תוכנה מורכבת ביותר, המסוגלת לבצע הרבה מאד פעולות. מה שברור הוא, שאין אף פרט המופיע על המסך, שאין לו "שורש" ברמת הפקודות של התוכנה. כל דבר – צורתו של סמן העכבר, הצבעים שעל הרקע של שולחן העבודה, האייקונים, החיבור לאינטרנט וכן הלאה – כולם נקבעים בהתאם לתכנות הבסיסי של ווינדוס. אי אפשר להעלות על הדעת, שיופיע דבר כלשהו על מסך המחשב – ולו הקטן ביותר – מבלי שישנו איזו מרכיב בתוכנה העומדת מאחוריו (אל תתפסו אותי במלה, אני לא מבין במחשבים, אבל חייב להיות משהו ברמת התכנות, מה שזה לא יהיה). דברים במחשב אינם מתקיימים "סתם כך", "במקרה". הכל תוצאה של תכנון מדוקדק, וכל דבר שרוצים שיופיע על המסך – חייב להופיע קודם כחלק מהתוכנה.

כך גם לגבי העולם שלנו. המציאות בה אנו חיים, אינה אלא שיקוף מוגשם של מציאות אידיאלית וגבוהה הרבה יותר, וכל פרט שאנו רואים פה – נובע מקיומו של פרט מקביל בעולם האידיאי. לכל עשב ועשב, אם כן, יש שורש רוחני, מלאך האומר לו גדל. ולא רק לעשבים, אלא לכל דבר שנמצא בעולם - מוחשי או מופשט, טבעי או מלאכותי - יש את המלאך האחראי על קיומו ותפקודו במציאות: מלאך החשמל, מלאך המכוניות, מלאך הפלסטיק, מלאך האכזבות, מלאך הרובים, מלאך כרטיסי האשראי, מלאך השמחה, מלאך מוזיקת הפופ, וכן הלאה. כל דבר שלא תעלו על הדעת; אם הוא קיים – יש מלאך המקיים אותו, בדיוק כמו שכל דבר שקיים במחשב – יש פקודת תכנות המקיימת אותו.

כמובן שאותם מלאכים לא נראים כמו הקריקטורות שאולי מצטיירות בדמיון כשקוראים על הרעיון הזה; מלאך מוזיקת הפופ לא נראה כמו מייקל ג'קסון עם כנפיים, ומלאך הרובים הוא לא רמבו עם הילה. שוב, מדובר בכוחות רוחניים, שאין להם צורה מוחשית כלשהי. האם לשורה בקוד התוכנה של ווינדוס יש צורה מוחשית? לא יותר מאשר כמה אותיות ומספרים, שהם בעצמם רק מבטאים משהו מופשט יותר, כמו צירוף של נורות דולקות או כבויות במחשב (שוב, אני ממש לא מבין במחשבים). כך גם אותם מלאכים, אינם אלא השורשים הרוחניים של כל מה שקיים במציאות. הם לא יצורים אנושיים שיושבים על איזה ענן ומפזרים משם אבקת קסם.

 

בניגוד לפקודות של ווינדוס, המלאכים הם ישויות בעלות תודעה ורצון, לא גורמים עיוורים וחסרי מחשבה. המלאכים – רובם לפחות – מודעים לקיומם ולתפקיד אותו הם ממלאים, וממלאים אותו מתוך בחירה. באופן עקרוני, יתכן שמלאכים מסוימים יתמרדו ויסרבו למלא את תפקידם, מה שיגרום לשיבושים בהופעה ובתפקוד של התופעה שהם אחראים עליה. לפי חז"ל, זה קרה כמה פעמים בעבר, למשל כשהשר של הים סירב לכנוס את המים לתוך האוקיינוס ורצה להציף את העולם, או כשהאחראים על השמש והירח סירבו בנסיבות מסוימות להאיר את אורם. במקרים כמו אלה ה' "הרג" את המלאך המורד (– מחק אותו משורת הפקודות), או שכפה עליו בכוח למלא את תפקידו. אגב, יש מלאכים שנבראים מראש לזמן קצר מאד – לשעה או ליום – מבצעים את תפקידם ומתבטלים, ויש מלאכים הקיימים באופן קבוע מבריאת העולם ועד ימינו. בדיוק כשם שישנם קבצים זמניים הנוצרים לזמן קצר או למשימה חד פעמית, ויש קבצים בסיסיים שהכרחיים לקיומה של המערכת ואינם משתנים.

 

מי שיש לו את הידע המתאים, יכול "להיכנס לתוכנה" ולגרום למלאכים לפעול במציאות בהתאם להוראותיו. כך ניתן לחולל ניסים ולערוך שינויים במציאות, ע"י השבעת המלאכים האחראים על התופעות הרלבנטיות. חז"ל מספרים שבזמן המצור הבבלי על ירושלים, הוריד חנמאל את מלאכי השרת על חומות ירושלים כדי להטיל אימה על האויבים, אולם ה' שינה את שמותיהם ( - את "שמות הקובץ" שלהם) והעלה אותם בחזרה, כך שכבר לא ניתן היה לזמן אותם. לפעמים יכולים הנביאים והצדיקים לפעול אף יותר מזה: בתחילת בית שני, כבלו אנשי כנסת הגדולה את המלאך האחראי על היצר של עבודה זרה, ובכך ביטלו את כוחו מהעולם. הם ניסו לבטל גם את המלאך האחראי על יצר המין, אבל נאלצו להחזיר אותו כשראו שהדבר יביא להפסקת הפריה ורביה, ולכן הסתפקו בהחלשתו כך שאנשים נורמאליים לא יימשכו לקרובות משפחתם. כמו מתכנת אומן, היודע לשנות את תוכנות המחשב כרצונו, כך יכולים הצדיקים בעלי הידע המתאים לערוך שינויים במבנה הבסיסי ביותר של העולם.

 

יש מקרים בהם מלאך מסוים לובש צורה מוחשית ומתגלה לעיני אנשים. אין פירוש הדבר שאותה צורה היא המלאך עצמו. למשל, חז"ל מספרים על מקרים רבים בהם התגלה מלאך המוות לאנשים מסוימים, שוחח איתם וכן הלאה. האם באותה שעה בה דיבר מלאך המוות עם משה רבנו, למשל, לא מתו אנשים באף מקום אחר בעולם? ודאי שאין זה כך. מלאך המוות אחראי על כוח המוות בכל מקום ובכל שעה ברחבי העולם. כאשר הוא מופיע במקום מסוים, זוהי רק מניפסטציה שהוא יוצר כדי ליצור קשר עם אנשים, לא דמותו של המלאך לכשעצמו. אם נמשיך את ההשוואה שלנו, בווינדוס יש למשל "סייר קבצים", שמאפשר לחפש קבצים ברחבי המחשב. כשמפעילים אותו, מופיעה על המסך דמותו של כלב, שכביכול "מרחרח" ומחפש את הקובץ הרצוי. האם הכלב ההוא הוא תוכנת החיפוש? ודאי שלא. התוכנה עצמה היא "כוח מופשט" הפועל ברחבי המחשב, והכלב הוא רק צורה מוחשית המקלה על ה"תקשורת" עם תוכנת החיפוש. גם אם ימחקו אותו איכשהו, זה לא ישפיע בשום דרך על התוכנה עצמה.

הוא הדין, אם כן, גם לגבי מלאך המוות או כל מלאך אחר: ההופעה שלו במקום מסוים היא רק צורת ביטוי, לא המלאך לכשעצמו. אי אפשר, למשל, להרביץ לו, לכלוא או להרוג אותו. אי אפשר "להרוג" משהו כמו המוות, הפלסטיק, הצבע הירוק, האהבה וכן הלאה. כאמור, אנשים בעלי ידע מתאים יכולים לבטל את קיומם של מלאכים מסוימים ובכך למחוק מהעולם את התופעה שהם אחראים עליה. אבל אי אפשר לעשות את זה באופן פרימיטיבי כמו לירות בהתגלמות של המלאך, כמו שאי אפשר למחוק את האופיס מהמחשב באמצעות קשקוש בטיפקס מעל האייקון שלו על המסך.

גם לבני אדם יש את המלאכים האחראים עליהם ושומרים עליהם, מה שקוראים חז"ל "מזלו של האדם". אולם כאן מדובר במשהו מורכב יותר, כי האדם אינו סתם עוד תופעה בעולם – הוא בעצמו, בנשמתו, יצור אלוקי הדומה למלאך, שירד לעולם הזה.

 

 

 





print
כניסה למערכת