בנפול תרדמה - המדריך השלם

בנפול תרדמה - המדריך השלם
פורסם ב 22/09/2021 20:01:14


בנפול תרדמה | צומת ספרים - | צומת ספרים | חנות ספרים ופנאי

אחרי שנים של כתיבת סיפורי אימה קצרצרים בפייסבוק, זכיתי להוציא יחד עם יעלה גן את "בנפול תרדמה" - ספר אימה-פנטזיה באורך מלא, שמלבד האימה שבו מכיל גם מסרים ברוח הספרים הפילוסופיים שלי, "פשוט להאמין" ו"פנטזיהדות". אפשר לרכוש אותו כאן.

לאורך הספר יש כל מיני רמזים ורפרנסים, הן ליצירות אחרות והן לאירועים בתוך הספר עצמו, שמן הסתם לא כל הקוראים יבחינו בהם או יזהו אותם. ריכזתי כאן את רשימת המקומות הללו, כדי שמי שכבר קרא את הספר יוכל לעבור עליהם ולראות מה זיהה ומה פספס. מי שלא קרא עדיין את הספר, עדיף שלא ימשיך הלאה, כדי לא להיחשף לספוילרים שיהרסו לו את ההפתעות.

 

פעם אחת (עמ' 6)

האגדה הזו מזכירה קצת את מעשה מאבדת בת מלך של רבי נחמן מברסלב, שאפשר למצוא כמה הקבלות בין המסר שלה לזה של הספר (כמו המשנה למלך שנופלת עליו תרדמה ברגעים המכריעים).  לא בטוח שיעלה התכוונה לזה, אבל יצא טוב.

 

אנטולי קזארוב (עמ' 8)

השראה רופפת לדמותו לקוחה מהרוצח דמיאן קרליק, שרצח את ששת בני משפחת אושרנקו באוקטובר 2009.

 

נתן דיאמנט (עמ' 11)

דמותו המרירה והצינית של נתן לקחה לא מעט השראה מסוכן השב"כ איציק פלד, גיבור ספר המתח "צוואה" של חיים גרינבוים. היו קוראים שציינו את הדמיון בין שמו לבין לבין גלעד דיאמנט, בעל הבלוג והספר "חשיבה חדה", המעודד ספקנות וחשיבה רציונליסטית; אבל אין הוכחה מדעית לכך שלא מדובר בצירוף מקרים.

 

"הרוצח נתפס לפני עשר דקות... אבל הגופה נעלמה" (עמ' 11)

הטוויסט הזה לקוח מהסיפור הקצר "All But Empty", מאת גרהם גרין, המופיע בספר "Strange Tales from the Strand".

 

"אתם רוצים חדר זוגי?" (עמ' 9)

הסיפור על שרית וקובי הוא בהשראת סרטון אימה קצר בשם "כפית", של ערוץ Daywalt Horror, שבו אישה מספרת כיצד הרגה את בעלה המתעלל באמצעות כפית, ומביעה שמחה על כך שעכשיו בכלא היא מרגישה חופשיה ממנו - ואז רואים את רוחו של הבעל מופיעה מאחוריה. בספר אי אפשר ליצור אפקט ויזואלי כזה, ולכן השתמשנו בתגובתו של הפקיד כדי ליצור תחושה דומה.

 

"עדי ראייה רציניים, שהיו מוכנים להישבע שראו בלילה את מונטיפיורי עומד ליד המרכבה שלו, מלטף סוסים ערטילאיים" (עמ' 22)

מבוסס כמובן על  מילות השיר "השר משה מונטיפיורי" מאת חיים חפר: "אך יש עוד אנשים המוכנים להיִשבע \ שלפעמים בלילה כשחושך בסביבה \ ראו את מונטיפיורי על יד המרכבה".

 

"אני חייב לשירותים" (עמ' 37)

הסצנה שבה בחור הולך להתפנות ומשאיר את הבחורה שאיתו לבד, וזמן קצר לאחר מכן היא מוצאת את גופתו שנרצחה, אופיינית לאגדות אורבניות כמו "הקרס".

 

"הוא היה משיג את החומר, ואני הייתי מעבירה אותו למפיצים ברחוב. עם פרצוף תמים כמו שלי, אף שוטר לא חשד בי" (עמ' 44)

לקחתי כאן השראה מהספר "שירה גאולה" של נועה ירון דיין, שהגיבורה שלו מתארת מציאות דומה. גם התיאורים בהמשך של כיכר החתולות לקחו השראה משם.

 

"אלה לא היו סבא וסבתא שלהם... אלה השניים שהותקפו" (עמ' 46-47)

במשחק התפקידים "מבוכים ודרקונים", אדם שפוגש רוח רפאים או מותקף על ידה עלול להזדקן מיידית בעשרות שנים.

 

"גם אנחנו איבדנו את הילד שלנו" (עמ' 54)

בהשראת סצנה דומה שמופיעה בספר ילדים על פיות, אולי "13 קללות" או "13 האוצרות". לא הצלחתי להיזכר איפה בדיוק.

 

"כולם תיארו את אותה אישה בדיוק" (עמ' 59)

אגדות אורבניות רבות מתארות רוחות של קורבנות תאונה המופיעות בפני נהגים בלילה, משחזרות את מותן ונעלמות בפתאומיות.

 

"רק שזה לא מסביר למה הסדינים והקירות בחדר היו מלאים בדם שלו" (שם)

ברייבנלופט יש אדון-אופל בשם סוֹדוֹ, שרוצח את קורבנותיו ולאחר מכן מחזיר אותם לתחייה, כך שנראה כאילו הרצח היה סיוט בלבד, אבל לפעמים נשארות עדויות פיזיות שחושפות את האמת.

 

"טרור על-טבעי" (עמ' 61)

הרעיון לקוח ממשחק התפקידים "אזוטרוריזם" (Esoterrorism) - שילוב של "אזוטרי" ו"טרור", שבו אנשים בעלי כוחות על-טבעיים משתמשים בהם כדי לזרוע אימה ופחד, ובכך לערער את תפיסת המציאות הרציונליסטית המקובעת, ולהחזיר את הקסם והעל-טבעי לעולם. זוהי בדיוק גם מטרתו של מוריאל בספר.

 

"זנחו כל תקווה, אתם הבאים בשעריי" (עמ' 72)

הציטוט שנתן לא זיהה לקוח מ"התופת" של דנטה, שם הוא מופיע מעל שערי הכניסה לגיהינום.

 

מבריחים זוג חתולים, זכר שחור ונקבה ג'ינג'ית (עמ' 73)

לא יודע כמה מהקוראים שמו לב, אבל אלה למעשה "אנשי החתול" שפגש גדעון.

 

"מה השתנה? מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?" (עמ' 76)

רמז לאירועי ליל הסדר הגורליים שיתרחשו בהמשך.

 

מנזר סן טימור (עמ' 81)

השם מזכיר את מנזר סן סימון, אבל מדובר במקום דמיוני, שפירוש שמו בלטינית הוא "הפחד הקדוש" - כיאות למקום שבמרכזו חלון המוקדש למוריאל, מלאך הפחד.

 

כאשר פקח אותן, החלון השתנה (עמ' 84)

סצנה זו, בה חלון ויטראז' הופך לשער ממנו יוצאות דמויות מבעיתות, היא בהשראת סצנה דומה בסוף סרט האנימציה "הרוח מקנטרוויל" ששודר בארץ בשנות ה-80 או ה-90.

 

הוא משך את הסדין מעל הפסל הראשון (עמ' 94)

בהשראת סצנה מתוך הסרט ""Oculus, שבה הגיבורה רואה שלוש דמויות מכוסות סדינים במקום בו אמורים להיות רק שני פסלים, ומורידה בחשש את הסדינים כדי לגלות מי או מה נמצא מתחתם.

 

המלאך הראשון הפנה אליו את ראשו (שם)

בהשראת "המלאכים הבוכים" מהסדרה דוקטור הו, שנראים כמו פסלים כשמסתכלים עליהם, אבל זזים במהירות כשאף אחד לא רואה.

Pre-Order Big Chief Dr. Who Weeping Angel 1:6 Scale Figurine | Weeping angel, Doctor who, Doctor who art

 

"שתי בנות, הב הב" (עמ' 98)

התייחסות לפסוק במשלי (ל, טו): "לעלוקה שתי בנות הב הב", שלפי חז"ל מתאר את הגיהינום. הקליפות לאורך הספר מושוות לעלוקות.

 

צ'רלי (עמ' 125)

הסיפור של צ'רלי לקח השראה מהאגדה האורבנית שהופיעה בשנת 2015, "אתגר צ'רלי צ'רלי", שבו ילדים קושרים שני עפרונות מוצלבים, מניחים אותם על דף, ופונים בשאלות אל ישות בשם צ'רלי, שעונה עליהן באמצעות הזזת העפרונות לעבר התשובות הנכונות שעל הדף. אגדות אפלות על מקרי מוות והתאבדות נקשרו למשחק הזה. לפי אחת מהן, צ'רלי הוא ילד מקסיקני שהתאבד בעקבות התעללות - כמו בספר.

 

"בית ספר ממלכתי יסודי נוימן, על שם אריך נוימן" (עמ' 126)

אריך נוימן היה פסיכולוג יהודי-גרמני, מתלמידיו הבולטים של קרל יונג, שעסק בפסיכולוגיה התפתחותית ופסיכולוגיה של המודעות - תחומים שקשורים היטב לעלילה של הספר.

 

"שלוש ילדות צדו את מבטו. הן שיחקו בחבל, שתיים מסובבות תוך כדי דקלום שיר ילדים כלשהו, והשלישית קופצת" (עמ' 128)

רפרנס לשלוש הילדות שמבשרות על בואו של פרדי קרוגר בסרטי "סיוט ברחוב אלם", באמצעות השיר: "One, two, Freddy's coming for you…".

 

"והסוד שלנו הוא... לשלוט בגלים" (עמ' 137)

השליטה של משפחת בכור בתודעות ובמציאות מזכירה סרטים כמו "המטריקס", "סיוט וירטואלי", "הם חיים", ו-""Branded.

 

מוריאל (עמ' 144)

באנציקלופדיה של המלאכים, מאת רוזמרי אלן גוילי, נאמר שמוריאל (או מוֹרָאֵל) במסורת היהודית הוא מלאך היראה או הפחד, המושל בחודש אלול, ובכוחו להפוך דברים לבלתי נראים. לא מצאתי את המקור לכך, ובספר "מלאכי עליון" של הרב ראובן מרגליות הוא אינו מוזכר.

 

"גדעון הזה הולך לגלות שהוא זימן מלאך שונה לגמרי מזה שהתכוון אליו" (עמ' 154)

רמז לזהותו האמיתית של נתן.

 

וני מוריאל וני, עול מוריאל עול" (עמ' 157)

"וני" ו"עול" זה "בוא" בלטינית וארמית, בהתאמה.

 

"ברגע שמשהו נלכד בתוך המראה, אף אדם לא יכול להוציא אותו משם. רק מלאך או קליפה יכולים לעשות זאת" (158)

כמה רגעים לאחר מכן נתן מנפץ את המראה ומשחרר את מוריאל. עוד רמז לזהותו האמיתית.

 

"אתה מלאך כמו שאני מלאך" (עמ' 174)

נתן צודק, כמובן. רמז נוסף.

 

"המציאות היא לא שר הטבעות, אתה יודע" (עמ' 175)

אני לא זוכר אם התכוונו לזה, אבל זה מתאים יפה למה שקרה עם הטבעת של נתן בסוף הספר.

 

"יש לי דודה מבוגרת בקרית יובל... תוכלי להישאר אצלה בינתיים" (עמ' 185)

בעקבות ניסיונה של משפחת בכור לפגוע בקרן, היא עברה לביתה של דודה רוזה, הגיעה איתה בתור סייעת מחליפה לגן בו למד שי בכור, ולימדה אותו על פתיחת הדלת לאליהו הנביא בליל הסדר - ובכך למעשה חרצה את גורלה של משפחת בכור. אי אפשר שלא להתפעל מיד ההשגחה הפועלת כאן.

 

"מותחן", הלהיט הידוע משנות השמונים של המאה העשרים (עמ' 187)

במקור הכנסנו כאן ציטוטים מתוך השיר, אבל בעלי הזכויות של מייקל ג'קסון לא אישרו להשתמש בהם, ולכן השמטנו אותם ולא הזכרנו אפילו את שם הזמר. בכל אופן, זה תמיד היה אחד השירים האהובים עלי.

 

"ראיתי בשני מקורות קדומים אזכור לכך שמוריאל אינו פועל לבדו, שיש כנראה מלאך אחר שמשלים או מאזן אותו" (עמ' 194)

הכוונה כמובן לנתניאל, אבל הקוראים אמורים לחשוב שזו קרן. לא חשוד בעיניכם שגם במנזר וגם בבית הספר קרו לנתן דברים מוזרים כאשר קרן היתה בסביבה, אבל לא לצידו באותו רגע? שהקבצן מדגיש את חשיבות החיסול שלה, ושמוריאל מופיע ולוקח אותה אחרי שיורים בה?

 

"ישויות רוחניות, שהייתי מתאר כדומות לעלוקות או שרצים טפיליים" (עמ' 197)

המחזה של ירושלים רדופת הקליפות שרואה נתן הוא בהשראת תמונה שמופיעה בספר של משחק התפקידים ""In Dark Alleys. אפשר גם כאן לראות השראה של הסרטים "הם חיים" ו"Branded".

אין תיאור זמין לתמונה.

 

"יעל דיאמנט ז"ל" (עמ' 199)

חיפוש באתר של בית הקברות הר המנוחות לא מצא מצבה עם השם יעל דיאמנט, אבל כן קיימת מצבה של "מרת לאה דיאמנט ע"ה, בת ר' מנחם דב ראט ז"ל", שלפי השם אולי הוא קרוב משפחה שלי. חשוד מאד.

 

"הבת שלי מתחתנת השבוע" (עמ' 201)

רפרנס ברור לסרט "הסנדק", שעמוס בכור הוא במידה רבה בן דמותו.

 

היו אפילו שמועות על סגירת המרחב האווירי שמעל גן האירועים (עמ' 215)

רפרנס לחתונתה המתוקשרת של הדוגמנית בר רפאלי עם איש העסקים עדי עזרא ב-2015, שגם בה תוכנן לסגור את המרחב האווירי שמעליה.

 

"איזו נסיכה", אמר (עמ' 217)

רמז לכך שקרן היא הנסיכה מהאגדה בתחילת הספר.

 

היו אליה פניה של עלוקה (עמ' 224)

יצור דומה מופיע בסרט "בקתת הפחד".

Sugar Plum Fairy Cabin In The Woods | randomfilmmusings

 

מוריאל יצא מתוך המסך (עמ' 225)

כנראה לקח השראה מסמארה מורגן, רוח הרפאים מהסרט "הצלצול", שיוצאת מתוך מסך הטלוויזיה כדי להרוג את קורבנותיה.

Is The Ring a True Story? Is Samara Based on a Real Life Girl?

 

ויהי בחצי הלילה וה' הכה כל בכור (עמ' 238)

וזו, ילדים, הסיבה שקראנו להם משפחת בכור מלכתחילה.

 

הערפל (עמ' 239)

בהשראת הסרט "הערפל" (The Mist) והערפילים של רייבנלופט.

 

"אני מכיר בית כנסת בשם שערי שמים" (עמ' 245)

לבית הכנסת בו גדעון זימן את מוריאל קראו שער השמים. מן הסתם זה לא במקרה.

 

באחד הצמתים ראה נתן צללית אפלה כבירה דמוית אדם חוצה את הכביש באיטיות (עמ' 246)

בהשראת הסצנה לקראת סוף הסרט "הערפל", בה האנשים ברכב רואים מפלצת עצומה חוצה את הדרך מולם.

 

שברי זיכרונות החלו לנקר בירכתי מוחו. תמונות צפו לנגד עיניו (עמ' 248)

מומלץ לקרוא את הקטע הזה, בו מתבררים האמת והטוויסט של הספר, על רקע מנגינת הנושא של סרטי "המסור", שמופיעה גם היא תמיד בסוף הסרט, כאשר כל פיסות הפאזל מתחברות והטוויסט מתגלה.

 

נתניאל (עמ' 250)

לא מצאתי אזכור של מלאך בשם זה במקור כלשהו.

 

 





print
כניסה למערכת