שמונה דמויות משיחיות בקולנוע

שמונה דמויות משיחיות בקולנוע
פורסם ב 02/02/2015 11:16:09

 

 

האמונה בביאת המשיח היא אחת האמונות המרכזיות ביהדות, ולהבדיל גם בדתות אחרות. החידוש ברעיון המשיחי הוא שהגאולה אינה רק חסד אלוהי היורד מלמעלה, אלא היא נעשית באמצעות בן אדם, בשר ודם, שנבחר לתפקיד זה. המשיח הוא מנהיג, מלך, מהפכן, איש רוח, גיבור, מחוקק ומתקן עולם, והוא מגלם את כוחו של אדם יחיד לשנות את המציאות ולגאול אותה. בכך נעשה האדם שותף לאלוקים ושליח למילוי רצונו במשימה החשובה ביותר.

לאורך הדורות האמינו היהודים בבואו של משיח מזרע דוד המלך, שיוציא אותם מהגלות, יעלה אותם לארץ ישראל, יילחם את מלחמותיהם ויבנה את בית המקדש. הרמב"ם הקדיש את פרק יא בהלכות מלכים לעיסוק בדמותו של המשיח, בתפקידו ובסימניו המזהים, והגדיר ככופר את מי שאינו מאמין בביאתו. אישים רבים נחשבו בזמנם למשיחים פוטנציאליים על ידי בני דורם, החל מבר כוכבא, דרך שבתי צבי ועד הרבי מלובביץ'. לאור זאת, לא ברור מאין הגיעה הגישה התמוהה הנשמעת לאחרונה מפי כמה אנשים, לפיה המשיח אינו אדם אלא רק "תקופה משיחית". זוהי גישה שאין לה זכר באף מקור קדום, וכולם סותרים אותה במפורש. נראה שמה שעומד מאחוריה הוא נטייה רציונליסטית של היצמדות למוכר, לפיה "מה שלא ראינו – לא קיים ולא סביר שיהיה", ומכיוון שעד כה ראינו תהליכי גאולה וקיבוץ גלויות אך לא משיח, הרי שגם להבא לא יהיה משיח. מיותר לציין עד כמה הדברים חסרי בסיס, ומעידים על קטנות אמונה ודמיון מצומצם יותר מאשר על חשיבה רציונלית (הרי גם את כל ניסי הגאולה של ימינו לא ראינו לפני שהם התרחשו...).

ישנם הנתלים בדברי שמואל, לפיהם "אין בין עולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכויות בלבד", כדי לטעון שתקופתנו, בה אין שעבוד מלכויות, כבר ראויה בכך לתואר "ימות המשיח". אולם מדובר כמובן בחוסר הבנה בסיסי. בפרק א של מסכת מגילה מופיעה סדרת משניות הפותחות במלים "אין בין", ומציגות הבדלים בין דברים שונים, כגון "אין בין ספרים לתפילין ומזוזות, אלא שהספרים נכתבין בכל לשון", "אין בין שילה לירושלים, אלא שבשילה אוכלים קדשים קלים... בכל הרואה", וכן הלאה. האם יעלה מישהו על דעתו שאותם הבדלים הם ההבדלים היחידים בין ספרי תורה לתפילין ומזוזות, ובין שילה לירושלים? הלוא קודם כל קיים ההבדל המהותי, לפיו אלו ספרים ואלו תפילין, זו שילה וזו ירושלים... כך גם לענייננו, ההבדל המהותי בין העולם הזה לימות המשיח הוא כמובן שלטונו של המשיח, ושמואל רק טען שמעבר לזה לא צפוי שינוי מהותי בעולם פרט לשעבוד מלכויות.

העיסוק בדמותו של משיח אינו מוגבל לכותלי בית המדרש. גם בעולם הדמיון והסרטים מהווה המשיח סמל מעורר השראה ורב השפעה, ודמויות רבות שהופיעו על המסך לאורך השנים מגלמות את הרעיון המשיחי בצורה זו או אחרת. כשאני מדבר על דמות משיח, הכוונה היא לגיבור נבחר בעל כוחות, כישרון או ייעוד יוצאי דופן, המושיע את בני עמו או את העולם מפני איום קיומי, גואל אותם משעבוד, או מחולל מהפכה יסודית במציאות. הרבה גיבורים בסרטים זוכים להציל את העולם במקרה, באמצעות חיסול הנבל או לחיצה על הכפתור המתאים, אבל רק מעטים מגלמים באישיותם ותכונותיהם טיפוס של משיח שנועד לכך במיוחד. יש לציין שבשל השפעת הנצרות, כמעט כל משיח כזה עובר בשלב מסוים מוות וקימה לתחייה, מה שמהווה את אחד הסימנים המזהים שלו כמשיח.

נראה כעת כמה מאותם משיחים קולנועיים, ואולי דמויותיהם יעזרו לנו להתחבר יותר לרעיון ולאמונה בביאת המשיח:

 

 

1. סופרמן

בגמרא נאמר שאילו יזכו ישראל, יבוא המשיח כדמות אדם המגיע עם ענני השמים, ואילו לא יזכו יבוא כעני ורוכב על חמור. סופרמן מסמל את האפשרות הראשונה. בנו האחרון של העולם החרב קריפטון, סופרמן יורד מהשמים לעולמנו, וגואל בכך לא רק את כדור הארץ אלא גם את עולמו שלו ואת בני עמו. סופרמן, כשמו כן הוא – האדם העליון, כליל השלמות והמעלות מבחינה גופנית, נפשית ומוסרית. אישיותו היא ללא כל דופי, והוא מהווה אידיאל שיש לשאוף לחקותו. הוא רב חסד כלפי החלשים ונאזר בגבורה כלפי הרשעים. עם זאת אין הוא מלאך מרוחק, אלא אדם אנושי בעל רגשות מעוררי הזדהות. אמנם תפקידו הוא שמרני יותר – הוא אינו משנה את המציאות אלא בעיקר מגן עליה מפני איומים – אך השילוב בין דמותו האידיאלית לבין הישועות הרבות שהוא מחולל הופך אותו לטיפוס של משיח. סופרמן הקריב את עצמו ונהרג בקרב מול דומסדיי, אך חזר לתחייה מאוחר יותר. לא לחינם נחשב סופרמן גם כיום, למעלה מ-80 שנה מאז הופיע לראשונה, לגיבור העל הנערץ ביותר בעולם, ולמעשה לאבטיפוס של כל גיבורי העל. גם גיבורי על אחרים יכולים להיחשב משיחים במידה מסוימת, כמו באטמן, המשיח האפל של גות'האם סיטי, וקפטן אמריקה, החוזר מקיפאון ארוך שנים כדי לגאול את הרוח האמריקאית המקורית שהתדלדלה.

 

 

2. אופטימוס פריים (רובוטריקים)

אופטימוס פריים הופיע בתחילת דרכו כמנהיגם של הרובוטריקים, אך עם הזמן התברר שהוא יותר מסתם מנהיג. הוא משיח. גרסאות שונות של דמותו והרקע שלו הופיעו במדיות שונות, אבל בגרסה המקורית (הדור הראשון, או G1), הוא החל את חייו כרובוט פועל פשוט בשם אוריון פקס. הוא נהרג כאשר פרצה המלחמה עם השקרניקים, והוחזר לתחייה בידי אלפא טריון, שהעניק לו גוף חדש ורב עוצמה, ואת מטריצת הפיקוד של הרובוטריקים – חפץ בעל כוח אדיר המייצג את מנהיגותו. בגרסאות אחרות קיבל אופטימוס את תפקיד ה"פריים" ואת המטריצה לאחר מותו של הפריים הקודם במלחמה. אופטימוס פריים התגלה כמנהיג דגול העשוי ללא חת, לוחם נועז ושוחר שלום, שאישיותו מהווה השראה לכל רואיו. הוא הוביל את שרידי הרובוטריקים ליציאה מעולם הבית שלהם, סייברטרון, בספינת חלל אדירה בשם "התיבה", במין שילוב של יציאת מצרים עם תיבת נח. לאחר שנהרג בקרב הרואי מול אויבו המושבע מגהטרון, עברה מטריצת הפיקוד באופן בלתי צפוי להוט-רוד – רובוטריק צעיר ופזיז, שהפך בעקבות זאת למנהיג ולמשיח החדש, רודימוס פריים. רודימוס התקשה לשאת בנטל האחריות ולהיכנס לנעליו הגדולות של קודמו, ובסופו של דבר חזר אופטימוס פריים לתחייה כדי להושיע את הרובוטריקים והאנושות בשעתם האפילה ביותר, בזמן מגיפת השנאה.

 

 

3. ניאו (המטריקס)

ניאו הוא כנראה המשיח המובהק ביותר של הקולנוע המודרני. בעולם בו שבויים בני האדם בידי המכונות, כשתודעותיהם כלואות במציאות המדומה של המטריקס, ניאו מתגלה בתור "האחד" עליו דיברה נבואת האורקל – האדם שמצליח להשתחרר משליטתה של המטריקס ולשלוט עליה, שנועד להושיע את האנושות משליטתן של המכונות. המטריקס גדוש כידוע במוטיבים מיסטיים, קבליים ודתיים, וניאו מסמל את ישו כשלצידו ניצבים טריניטי ("השילוש") ומורפיוס המייצג את יוחנן המטביל, המעורר אותו לייעודו. ניאו זכה במלוא כוחותיו רק לאחר שנהרג בידי הסוכן סמית' ושב לתחיה, ובכך הוכיח שלאשליה אין שליטה עליו. המייחד אותו כמשיח הוא העובדה שהוא בא לגאול לא רק את גופותיהם של בני האדם, אלא בעיקר את נפשותיהם ותודעותיהם המשועבדות לכוחות זרים וחיצוניים. זהו המשיח הדרוש לעולם שהגיע לשיא של רווחה חומרית, אך נשמתו עדיין זועקת בייסוריה ומחפשת גאולה.

יש לציין שדמות דומה מאד של משיח היא זו של ג'ון מורדוך מהסרט עיר אפלה, גם הוא אדם המוצא בעצמו כוחות יוצאי דופן ומשחרר את האנושות משביים של כוחות האופל הזרים.

 

 

4. מגנטו\אקסווייר (אקס-מן)

כבר בתור ילד, כשחשבתי על המשיח, עלתה דמותו של מגנטו לנגד עיניי. אקסווייר ומגנטו נוצרו בהשראת שני משיחים שחורים אמיתיים, מרטין לותר קינג ומלקולם איקס, שפעלו למען החופש והזכויות של בני עמם – הראשון בדרכי שלום ונועם, השני באלימות ובמלחמה. בעולם בו המוטאנטים מהווים מיעוט נרדף, פועלים שני האישים הללו ליצירת מציאות חדשה בה יוכלו אחיהם לחיות בשלום. אקסווייר מאמין שהפיתרון יבוא באמצעות הידברות ודו קיום עם בני האדם, ואילו מגנטו – יהודי שעבר את השואה כילד – פסימי יותר, ומאמין שמלחמה בין בני אנוש למוטאנטים היא בלתי נמנעת, ושרק בכוח הזרוע ניתן להגן על האחרונים. באופן טבעי, דרכיהם של השניים נפגשות ומתנגשות לא מעט פעמים. אולי ניתן לראות בהם את דמויותיהם של שני המשיחים, משיח בן יוסף ומשיח בן דוד, כאשר תפקידו של הראשון הוא להילחם באויבי ישראל (וכנראה להיהרג תוך כדי כך), ואילו השני הוא המנהיג שוחר השלום שמשלים את תיקון העולם.

 

 

5. הארי פוטר

גם הארי פוטר הוא דמות אופיינית של משיח, שאמונתה הנוצרית של "אמו", ג"ק רולינג, ניכרת בו בבירור. עוד מינקותו הוא יועד על ידי הנבואה להיות הילד שינצח את זה-שאין-להזכיר-את-שמו. מבין כל המשיחים הוא אולי האנושי ביותר, מלא בחולשות ובספקות כמו כל ילד ונער מתבגר, אך בסופו של דבר בחירותיו הן שעושות אותו למי שהוא. הוא נאבק בגבורה באדון האופל, הקריב את עצמו להצלת חבריו, מת וקם לתחייה כדי להשלים את ייעודו. עם זאת יש לציין, שהיקף פעולתו של הארי פוטר הוא מצומצם למדי – הוא אמנם ניצח את מכשף האופל רב העוצמה ביותר שחי אי פעם, אבל לא חולל גאולה או שינוי של ממש בעולם. מי שכן עשה זאת הוא משיח אחר, ילד קוסם גם הוא, בשם גאריון (או בלגאריון) מסדרת הבלגריאד והמלוריאן, שהרג את האל המרושע טוראק ומאוחר יותר תיקן קלקול קוסמי שאיים על המציאות כולה. כפי שצויין שם באחד הספרים, העולם כולו נברא רק כדי שיהיה לו משהו לעמוד עליו בזמן שהוא מתקן את אותו קלקול – מה שתואם לדברי רבי יוחנן (סנהדרין צח, ב) לפיהם לא נברא העולם אלא עבור המשיח.

 

 

6. אראגורן (שר הטבעות)

אראגורן הוא אולי המשיח היהודי הרמב"מיסטי המובהק ביותר. נצר למשפחת המלוכה הקדומה שאבדה לפני שנים רבות, חי אראגורן חיי קושי ונדודים, כשהוא זוכה על פי רוב ליחס עוין וחשדני מהאנשים עליהם הוא שומר. בשלב זה הוא המשיח המופיע כעני ורוכב על חמור, או כמצורע היושב על פתחה של רומי. אולם בסופו של דבר חוזר אראגורן לכס המלוכה, ומחדש כקדם את ימיה של שושלת נומינור המפוארת, כשהוא פותח בכך עידן חדש בדברי ימי הארץ התיכונה. כפי שכתב הרמב"ם, המשיח הזה אינו מחולל ניסים ונפלאות, אלא זוכה להכרה במשיחיותו מכוח ייחוסו ומעשיו. גנדאלף הקוסם מסמל כמובן את אליהו הנביא, שתפקידו לבשר על בואו של המשיח ולהכשיר את הדרך לקראתו.

 

 

7. ג'ון קונור (שליחות קטלנית 2 והלאה)

בעתיד האפל והאפוקליפטי שאחרי "יום הדין", מנהלים שרידי האנושות מאבק נואש נגד הרובוטים והמכונות של מחשב-העל סקיינט המנסים להכחיד אותם. מי שמנהיג את המאבק הוא ג'ון קונור, והמכונות יעשו את הכל כדי להשמיד אותו – כולל שליחת רובוטים-מחסלים לעבר, על מנת לחסל אותו בילדותו או עוד לפניה. בעקבות המפגשים עם אותם רובוטים נודע לקונור שייעודו הוא להיות מנהיג האנושות, ולא משנה מה יעשה וכמה ינסה לשנות את העתיד – הגורל הזה הוא בלתי נמנע, כפי שמומחש בעיקר בסרט השלישי בסדרה. בסוף הסרט הרביעי נפצע קונור באופן אנוש ומקבל השתלת לב כדי לחזור לתחייה, ובכך מממש את עצמו כמשיח. קונור הוא משיח בסגנון בר כוכבא, אדם פשוט שהפך למנהיג מרד חסר סיכוי לכאורה מול כוחות אדירים. אך בניגוד לבר כוכבא, המרד של קונור מצליח בסופו של דבר, והאנושות נגאלת. 

 

 

8. אמט (סרט לגו)

אמט הוא המשיח הכי פחות משיחי שניתן להעלות על הדעת. למעשה הוא הטיפוס הכי אפור, שגרתי, מרובע וחסר מקוריות בעולם הלגו. הוא זכה לתפקידו רק מכוחה של נבואה מפוברקת ומכסה של דבק מגע שנדבק לגבו. אבל הנבואה התגלתה לבסוף כמגשימה את עצמה, כאשר התברר שהרעיונות הפשוטים וחסרי ההיגיון של אמט יכולים להיות מוצלחים יותר מאלה של אומני הבניין הדגולים והמוכשרים. אמט הופך למשיח דווקא כשמתברר לו שאין בו באמת שום דבר מיוחד, ואף על פי כן הוא מקריב את עצמו כדי להציל את חבריו, זוכה להתגלות "אלוהית" וחוזר לתחייה כדי להושיע את העולם ולתקן את המציאות. בלי לדעת זאת, הוא מתקן לא רק את עולם הלגו אלא גם את "העולם העליון" של בני האדם, ואת היחסים הפגומים בין הבן לאביו. לא לחינם הוא נקרא "אמת", שכידוע היא חותמו של הקב"ה. הסרט בנוי אמנם משכבות על גבי שכבות של פארודיה, אבל המסר הברור שלו הוא שהגאולה מגיעה דווקא מהאנשים הפשוטים, ושבעצם כל אחד יכול להיות משיח – אז למה אתם מחכים?

אז איך יהיה המשיח? האם הוא יהיה כמו מישהו מהדמויות הללו? אולי הוא יהיה מהפכן קשוח שאינו בוחל באמצעים; קדוש מואר המקרין אהבה אינסופית; ילד קטן שבתמימותו ישיב לעולם את התמימות; לוחם וכובש מטיל אימה, שישליט סדר בעולם באמצעות עוצמתו של האל; מיסטיקן שיתקן את הפגמים היסודיים שבבריאה בכוח צירופי שמות; בדחן שיעלים את כל הרשעה על ידי הצחוק; מלומד זקן שהגיע בחכמתו להבנה האמיתית של כל הדברים; אדם פשוט שילמד את כולם איך להיות פשוטים ותמימים; מלך קדמון שיחזיר לעמו את הכבוד והתהילה האבודים. ואולי משהו אחר לגמרי. אבל הוא יהיה והוא יבוא, לא רק כתהליך או רעיון, אלא כאדם ממש, בחיר עם ישראל והמין האנושי.

 





print
כניסה למערכת