מיליון שמשות מתפוצצות: לדמותו של הסנטרי

מיליון שמשות מתפוצצות: לדמותו של הסנטרי
פורסם ב 04/06/2015 10:25:11

 

 

 תוצאת תמונה עבור ‪sentry‬‏

רוברט "בוב" ריינולדס התעורר לילה אחד בתחושת סכנה. הוא הביט סביבו, בבית הישן והמוזנח בו חי עם אשתו וכלבו חיים עלובים של גבר מובטל בגיל העמידה הסובל מהתמכרות לסמים. הכל נראה כשורה, אבל זיכרון רדום החל להתעורר בו. הוא לא באמת נרקומן מקריח עם כרס רפויה. הוא בעצם גיבור-העל החזק ביותר ביקום. הוא השומר הזהוב של הצדק, שבתוכו עצור כוח של מיליון שמשות מתפוצצות. הוא הסנטרי (The Sentry). ואויבו הוותיק, האיום הגדול ביותר על האנושות, הולך ומתקרב. אבל למה אף אחד לא זוכר אותו?

כך מתחיל סיפורו של הסנטרי, אחת הדמויות המרתקות והשנויות במחלוקת ביותר ביקום של מארוול קומיקס. דמות חדשה יחסית, הסנטרי הופיע לראשונה בקומיקס בשנת 2000, אבל הופעתו הכתה גלים לאחור ושכתבה למפרע את ההיסטוריה של היקום של מארוול. לפי ההיסטוריה החלופית, הסנטרי היה גיבור-על ותיק ומוכר שפעל במשך שנים רבות להגנת האנושות, ולחם לצידם של כל גיבורי-העל הגדולים – ארבעת המופלאים, ספיידרמן, האקס-מן, הנוקמים. הוא היה המקבילה של מארוול לסופרמן: הגיבור רב העוצמה מכולם, בעל כוח בלתי מוגבל, שעף בשמיים מהיר כברק, נלחם ברשע ומגן על החלשים. כולם העריצו ואהבו אותו.

אבל אז התגלה סוד נורא. לסנטרי היה גם צד אפל, שנקרא הריק (The Void). הסברים שונים הועלו לגבי קיומו. היו שאמרו שהוא נוצר בעקבות וירוס שהחדיר אחד מאויביו של הסנטרי לתוך מוחו. אחרים אמרו שמדובר בתוצאה טבעית של חוק האיזון בין טוב לרע, המחייב את קיומו כוח רע המקביל בעוצמתו לזה של הטוב. הריק עצמו טען שהוא בעצם הישות המקורית, והסנטרי נוצר למעשה מתוכו. ויש כאלה שראו בריק, ובסנטרי עצמו, התגלמות של ישויות אלוהיות – מלאך המוות, או אפילו מעבר לזה. אולם תהא אשר תהא התשובה, הריק היה שם, ישות אפלה ומרושעת להחריד ורבת עוצמה מעבר לכל שיעור. הסנטרי לחם נגדו ללא לאות, אבל כאשר התגלה שהסנטרי והריק הם חצאים שונים של אותה ישות, התברר שיש רק דרך אחת להציל את האנושות מפני הכחדה בידי הריק: למחוק את קיומו של הסנטרי.

והסנטרי הסכים לכך. יחד עם מיטב המוחות של גיבורי-העל, ריד ריצ'רדס ודוקטור סטריינג', הוא הפעיל כוח שמחק את זיכרון קיומו ממוחותיהם של כל בני האדם שבעולם, כולל שלו עצמו. איש לא זכר יותר את הסנטרי. כל התמונות, העיתונים, הספרים, הבגדים והחפצים הקשורים אליו נעלמו מעיני כל, וכך גם מגדל השמירה האדיר שלו ששימש כבסיס לפעולותיו. הסנטרי הפך להיות בוב ריינולדס, גבר זרוק וחסר חשיבות שחי בזבל. הוא ויתר על כוחות אלוהיים כדי להציל את העולם מהכוח השטני. והעולם שכח.

אבל עכשיו רוברט התחיל להיזכר. הסנטרי התעורר מחדש. הוא נפגש עם גיבורי-העל ומזכיר להם את מה שנמחק מזיכרונם. הוא מזהיר אותם שהריק חוזר ועליהם להיערך לקראתו. אבל הוא אינו מודע לכך שהוא עצמו הסיבה לכך שהריק שב והופיע; הוא לא התעורר בגלל בואו של הריק, אלא להפך. ההתמודדות ביניהם מתחילה מחדש.

 

תוצאת תמונה עבור ‪sentry‬‏

מה שהופך את הסנטרי לדמות מרתקת כל כך הוא השילוב בין כוחותיו האדירים לבין מצבו הנפשי המעורער. כוחו של הסנטרי באמת עצום, כוחן של מיליון שמשות מתפוצצות, והוא נחשב לבעל פוטנציאל אינסופי, שאפילו הוא אינו יודע את גבולותיו. הוא התמודד עם גלקטוס, ניצח את איש המולקולות, הביס את הענק הירוק בדמותו החזקה ביותר, תלש את ראשה של אולטרון-הנקבה, קרע לגזרים את אל המלחמה ארס והחריב במו ידיו את אסגרד, ממלכתם של האלים הנורדים. הוא כמעט בלתי פגיע, ומסוגל להשתקם מחדש אפילו אחרי השמדת גוף מוחלטת. בתיק שלו בארגון S.H.I.E.L.D  מצויין שכוחו הוא בלתי מוגבל ושלא ידועה כל דרך לפגוע בו. כלפי חוץ הוא המלאך הזוהר והמושלם, השומר הזהוב של כדור הארץ. אבל מבפנים, נפשו של הסנטרי קרועה וחצויה. הוא נמצא במאבק בלתי פוסק נגד הריק, נגד ההתמכרויות שלו, נגד הפוביות והחרדות המכרסמות בו מבפנים. הוא נפגש באופן קבוע עם פסיכולוג, המודע היטב לכך שמצבו הנפשי של המטופל שלו עשוי לחרוץ את גורל האנושות כולה. הוא מנסה לשמור על זוגיות תקינה עם אשתו, אבל זו רואה אותו כמנוכר ומנותק ומתרחקת ממנו. הוא רוצה לעשות את הטוב, אבל לא תמיד יודע מהו הטוב, והוא אחוז חרדה מפני האפשרות שיעשה רע. ולפעמים שיקול דעתו המעורער אכן גורם לו לעשות רע, כפי שהיה למשל בזמן "השלטון האפל", בו שירת הסנטרי בנאמנות את נורמן אוסבורן המרושע, שדחף אותו מעבר לסף בכך שהתנקש באשתו של רוברט.

 

 כדי להמחיש את הדברים, מתבקשת השוואה למקבילו המפורסם יותר של הסנטרי ביקום של DC, הלוא הוא סופרמן. אומרים שאחד ההבדלים בין DC למארוול הוא, שהדמויות של DC מייצגות מופת שיש לשאוף אליו, ואילו הדמויות של מארוול הן כאלה שאפשר להזדהות איתן. סופרמן הוא אכן דמות מופת; הוא מושלם. הוא עושה תמיד את הטוב ואין לו שום חולשות או יצרים. אבל סופרמן, צריך לזכור, הוא חייזר. למרות שהוא נראה כל כך טוב לב ואנושי, הוא אינו אנושי, ואינו מבין באמת את יצר לב האדם הרע מנעוריו. הסנטרי, לעומת זאת, הוא בן אדם. הוא לא נחת מלמעלה אלא צמח מלמטה. ולמרות חזותו הקרירה והמרוחקת, דמויית-המלאך, הרי שבתוכו הוא אנושי יתר על המידה. הוא מתמודד עם התמכרויות והפרעות נפשיות שמפריעות לו לעשות את הטוב, ומובילות אותו לפעמים אל תוך השיגעון. והצד האפל שלו תמיד מחכה להזדמנות להתפרץ ולהשתלט עליו.

הסנטרי הוא המחשה חיה לדבריו של האדמו"ר הזקן מחב"ד, בעל ספר התניא, על שתי הנפשות השונות המצויות באדם – הנפש האלוהית המסמלת את הטוב המוחלט, והנפש הבהמית המסמלת את הרע המוחלט. סופרמן הוא הצדיק של התניא, שבו שולטת הנפש האלוהית לבדה; הסנטרי לעומת זאת נאבק כל חייו להיות "בינוני", להתגבר על הרע ולעשות את הטוב בלי להיכשל. אין אצלו אפשרות למצב ביניים, לפשרה, לתחום אפור. או טוב מוחלט או רוע גמור. לא פלא שהמתח הזה מערער את מצבו הנפשי.

הסנטרי הוא גם משל חי למצבה של האנושות בעידן המודרני. כמעט בבת אחת, מצאה את עצמה האנושות כשהיא אוחזת בכוחות טכנולוגיים אדירים, בעוצמה ויכולת שאבותינו לא יכלו לדמיין – ואין לה מושג מה לעשות איתם. הם מגרים ומפחידים אותה בו זמנית. הטכנולוגיה והמדע משגשגים, אבל הנפש האנושית הולכת ומתדרדרת. מחלות נפש, דיכאונות ושגעונות מתפרצים ברחבי העולם. כלפי חוץ הכל נראה זוהר ומושלם, אבל מתחת לפני השטח רוחש ורוגש הצד האפל, לוחש איומים מחרידים ומחכה להזדמנות להרים ראש. האנושות רוצה לעשות את הטוב, אבל לא בטוחה שהיא יודעת איך; והמתח הזה בין כוח ואחריות לבין חוסר ודאות מערער את מצבה. "עם כוח גדול באה אחריות גדולה", אמר ספיידרמן, ועם אחריות גדולה בא מתח נפשי גדול – ובעקבותיו, שיגעון גדול. וכולנו זוכרים את האמירה בדבר כוח משחית וכוח מוחלט.

כך למשל, לסנטרי יש מחשב-על בשם CLOC, שמנטר בכל עת את האירועים המתרחשים בעולם, קולט אסונות בהתהוות, ומתזמן את המשימות של הסנטרי לפי חישוב התועלת המקסימלית. בכל רגע נתון, מקבל הסנטרי עדכונים מהמחשב: "רעידת אדמה בפרו, 53 שניות, 102 אנשים. מתקפת טרור בצ'כיה, 47 שניות, 34 אנשים. ספינה טובעת ליד חופי ספרד, 20 שניות, 88 אנשים", וכן הלאה. אין רגע של מנוחה עבור הסנטרי, שטס במהירות האור מאירוע לאירוע ומשתדל להציל מקסימום חיים. אבל מה קורה למשל כשאשתו מזמינה אותו לארוחת ערב רומנטית, במטרה לשקם את היחסים ביניהם? האם הוא יכול להקדיש לה את זמנו ותשומת לבו, כשהוא יודע שכל רגע שהוא מבלה איתה כרוך באובדן חייהם של עשרות אנשים שיכול היה להציל? האדם המודרני מוצא את עצמו קרוע בין חישובי תועלתיות קרים והגיוניים, לבין מצבים חברתיים ומשפחתיים שדורשים מעורבות רגשית עמוקה יותר, ולא תמיד הוא מצליח לאזן ביניהם. אולי עדיף כבר לוותר על הכוח המשכר, לשכוח הכל ולחזור לתמימות הפשוטה?

 תוצאת תמונה עבור ‪sentry‬‏

הזכרנו כבר שיש בסנטרי משהו מן המלאכי או האלוהי. הוא מזכיר במידת מה את הסיפור המדרשי על חנוך, הסנדלר הפשוט, שהתעלה למרום והפך למט"טרון, הגדול שבמלאכים. בקלות אפשר לדמיין את הסנטרי בתור מלאך מקראי, כמו זה שהחריב את סדום, היכה את העם במגיפה בימי דוד, או השמיד את צבא סנחריב מלך אשור. הוא בו זמנית רב חסד ונורא ואיום, קרוב ומרוחק. ההיבטים השונים של הסנטרי מייצגים את הגילויים השונים של האלוהות: רוברט ריינולדס הוא ההנהגה הטבעית והפשוטה, ספירת המלכות שאין לה משלה כלום. הסנטרי הוא ספירת התפארת, השילוב בין האור השופע של מידת החסד לבין העוצמה חסרת הגבולות של מידת הדין; ואילו הריק הוא הסטרא אחרא, תמונת המראה האפלה של האלוהות, השואפת להרוס ולכלות את כל הבריאה. או אם נאמץ המודל הפרוידיאני של נפש האדם, הרי שרוברט הוא האגו, הסנטרי הוא הסופר-אגו, והריק הוא האיד. כוחו הנפשי של רוברט הועצם עד כדי כך, ששלושת הדמויות הללו לבשו מציאות ממשית מחוץ לתודעתו.

זהו אם כן הסנטרי. דמות מראה מוקצנת של נפש האדם, של האנושות ושל האלוהות. מלאך בוהק עם נפש אפלה. כוח של מיליון שמשות מתפוצצות נשען על תשתית לא יציבה. מאבק אינסופי בין היצר הטוב ליצר הרע. אדם, מלאך ושטן בכפיפה אחת. "האדם צריך לעבור על גשר צר מאד", אמר רבי נחמן מברסלב, והסנטרי צועד על הגשר הזה בכל פסיעה שלו. האם גם יצליח לקיים את ההמשך, "והעיקר לא להתפחד כלל"? 






print
כניסה למערכת