שטויות שאתאיסטים אומרים - חלק ב

שטויות שאתאיסטים אומרים - חלק ב
פורסם ב 22/06/2015 13:56:59

תוצאת תמונה עבור ‪i'm an atheist debate me‬‏

 

בעקבות הצלחת המאמר הקודם, "שטויות שאתאיסטים אומרים", מצאתי לנכון להביא עוד כמה התבטאויות נפוצות של אתאיסטים ואת תשובותיהן בצידן. דע מה שתשיב.

 

1. "הדת לא קידמה את האנושות לשום מקום. המדע הביא את האדם לירח!"

גם הרופא שלי לא הפך אותי לעשיר, המצפון שלי לא ריפא אותי מדלקת ריאות, ומערכת המשפט לא הטיסה אותי לירח. אז מה? דת ומדע הם שני תחומים שונים, ובניגוד למרומז בטענה הזו, הם אינם יריבים. לכל אחד יש תפקיד אחר – תפקידו של המדע הוא לחקור את המציאות הטבעית, ותפקידה של הדת הוא להורות לאדם איך לעבוד את האל. בדומה למוסר או לחוק, עיקרה הוא בהטלת חובות על האדם, לא בהענקת תועלת כלשהי. אין זה אומר כמובן שאין בדת גם תועלת – נפשית, רוחנית, פסיכולוגית, מוסרית, תרבותית וכן הלאה. אין לדעת לאן היתה מגיעה התרבות האנושית אלמלא הדת והשפעתה. לא הכל מתמצה בשאלה מי הביא את האדם לירח. ואגב, תזכירו לי רגע – למה בעצם זה כל כך חשוב להגיע לירח?

 

2. "ככל שהמדע מתקדם, הוא הולך ומערער את יסודותיה של הדת"

באמת? עד כה הדבר היחיד שראיתי שהמדע מערער זה את הפשט של כמה פסוקים בתחילת ספר בראשית, וכמה מדרשי חז"ל פה ושם. קצת קשה לומר שאלה הם יסודות הדת, בלשון המעטה, ודרכים ליישב את הקושי לא חסרות. אם מדובר בסוגיות הקשורות יותר לפילוסופיה של הדת, כמו הישארות הנפש, בחירה חופשית, השגחה פרטית וכדו', הרי שאלה אינן סוגיות מדעיות אלא פילוסופיות (גם אם מדענים רבים אינם מודעים להבדל הדק בין הממצאים לבין פרשנותם) – ושערי ויכוחים פילוסופיים לא ננעלו. לעומת זאת, בהחלט אפשר לטעון שהמדע דווקא מחזק את הגישה התאיסטית, בכך שהוא מצביע על אחידות חוקי הטבע, תהליכי התפתחות במציאות וכדו'.    

 

3. "יש אלפי דתות בעולם, ומשום מה מאמיני כל דת בטוחים שרק הם צודקים וכל השאר טועים"

יש אלפי דתות בעולם, ומשום מה האתאיסטים בטוחים שרק הם צודקים וכל השאר טועים. אז מה? אתאיזם אמנם אינו דת, אבל הוא דעה אחת מני רבות. קיומן של דעות שונות בנושאים שונים לא אמור למנוע מאדם להחזיק בדעתו, כל עוד הוא מסוגל לבסס אותה ולהגן עליה. אפשר לדון ולהתווכח על עדיפותה של דעה אחת על פני האחרות, אבל לאתאיזם אין שום עדיפות מובנה רק בגלל שהוא לא דת.

 

4. "אנשים מאמינים בגלל שהדת משרתת עבורם צורך פסיכולוגי כלשהו, כמו משמעות לקיום, שחרור מהפחד מהמוות, דמות אב כל יכולה וכדו'"

אנשים כופרים בגלל שהכפירה משרתת עבורם צורך פסיכולוגי כלשהו, כמו ביטול העכבות המוסריות, שחרור מהפחד מהמשפט אחרי המוות, הרצון בהפקרות מינית וכדו'. במילים אחרות, הטיות פסיכולוגיות יש לכאן ולכאן, ואין שום הצדקה לייחס אותן דווקא למאמינים יותר מאשר לכופרים.

 

5. "להאמין באל זה ילדותי, כמו להאמין בחבר דמיוני"

ולא-להאמין באל זה תינוקי, כמו לא-להאמין במה שאי שאפשר למשש ולהכניס לפה. אדרבה, היכולת להכיר בקיומן של מציאויות מופשטות ולא רק מוחשיות הוא אחד מסימני ההיכר של התפתחות הילד.

 

6. "יש ביקום מיליארדי גלקסיות וזיליארדי כוכבים, באמת נראה לכם שמה שאכפת לאל זה אם אנחנו אוכלים בשר בחלב?"

יש ביקום מיליארדי גלקסיות וזיליארדי כוכבים, באמת נראה לכם שמה שאכפת לכוח המשיכה זה שאני עובר בכמה סנטימטרים את קצה הגג? מסתבר שכן. גדלותו של האל יכולה להגיע גם לפרטים הקטנים. זה לא אומר שאין לו עסקים כלשהם בשאר היקום, שאינם ידועים לנו.

 

7. "אם האל רוצה שיאמינו בו ויעבדו אותו, איך זה שיש בעולם כופרים? כנראה לא יצא לו כל כך מוצלח..."

אני לא יודע מה בדיוק האל רוצה, אבל כנראה שהוא רוצה שיאמינו בו ויעבדו אותו מתוך בחירה דווקא, ולא מתוך הכרח. לשם כך הוא נתן לאדם בחירה חופשית ושם אותו במציאות מלאה ספקות, כדי שיתמודד ויגיע לאמונה דווקא מתוך הקושי. ובסופו של דבר רוב האנשים בעולם מאמינים ועובדים את האל איש איש בדרכו, אז לא הייתי ממהר לקבוע שהוא נכשל כל כך.

8. "טענות יוצאות מהרגיל דורשות ראיות יוצאות מהרגיל. הטענה בדבר קיום האל היא יוצאת מהרגיל, איפה הראיות שלכם?"

טענות יוצאות מהרגיל דורשות ראיות יוצאות מהרגיל. הטענה שכל היקום המופלא שאנו רואים, עם חוקי הטבע המדויקים והאחידים שבו, עולם החי המגוון והמדהים, והאדם עם תודעתו ותבונתו, אינם אלא תוצר של חומר דומם ומקרה עיוור, היא טענה יוצאת מהרגיל בהחלט. איפה הראיות שלכם?

 

9. "אנשים טובים עושים מעשים טובים ואנשים רעים עושים מעשים רעים, אבל כדי שאנשים טובים יעשו מעשים רעים, צריך את הדת"

זהו ציטוט של הפיזיקאי זוכה פרס נובל, סטיבן וינברג, שמוכיח שידע בפיזיקה אינו ערובה להבנה פילוסופית. ראשית, הוא נכשל בהנחת המבוקש: הוא טוען שהדת היא רעה, משום שהיא גורמת לאנשים לעשות מעשים רעים. אבל ההנחה שאותם מעשים הם רעים, מבוססת על ההנחה שהדת המצווה עליהם אכן שגויה. אילו הדת צודקת והאל אכן ציווה על אותם מעשים, הרי שהם אינם רעים אלא טובים (בלי להיכנס כרגע לדילמת אותיפרון הידועה). אין אם כן שום ראיה שהדת אכן גורמת לאנשים לעשות מעשים שהם רעים באמת. שנית, גם אם נניח שהוא צודק לגבי מקרים מסוימים, הרי שההפך נכון באותה מידה – כדי שאנשים רעים יעשו מעשים טובים, צריך את הדת. הרבה מאד אנשים מתנהגים באופן מוסרי במידה זו או אחרת בעקבות אמונתם הדתית, ובלעדיה היו פורקים רסן ונותנים דרור למאווייהם המרושעים. אם האנושות יצאה מתקופת האלימות הברברית למציאות מתקדמת יותר מבחינה מוסרית, הרי זה במידה רבה בזכות הדתות שחינכו לערכי אהבה, צדק, ענווה, הסתפקות במועט וכדו'. כנראה ששנאתו של וינברג כלפי הדת העבירה אותו על דעתו.

 

10.  "אפשר להסביר את כל המציאות גם בלי להניח שאלוהים קיים"

אולי. תלוי למה בדיוק קוראים "הסבר". אבל אפשר גם להסביר את כל המציאות בתור חלום שאתה חולם ברגע זה, בלי להניח שקיים עולם מחוץ לכך. הסיבה היחידה לדחות את ההסבר הזה היא שהוא נשמע צר ומצומצם מכדי להיות נכון. העולם נראה מופלא ומדהים מכדי להיות תוצר של תודעתי הפעוטה. והוא הדין בדיוק להסבר האתאיסטי למציאות.  

 





print
כניסה למערכת