נושא
מרץ14האשליה הגדולה של האתאיזם - חלק א

האתיאיסטים מהווים מיעוט קטן, אם כי רעשני מאד, מאוכלוסיית העולם. הם משוכנעים שהם גילו את האמת המדהימה לפיה אין אלוהים, כל הדתות שגויות, וכל מיליארדי המאמינים טועים. לא מעט ויכוחים ודיונים היו לי עם אנשים כאלה, ומכיוון שלאחרונה התחילו כמה אתיאיסטים להגיב על הבלוג שלי, מצאתי לנכון לכתוב כמה מאמרים בנושא, כדי להבהיר אחת ולתמיד מהו בדיוק האתיאיזם ומה הבעייתיות שבו. נתחיל אם כן. בשלב הראשון עלינו לשאול את עצמנו: מה זה בדיוק אתיאיזם? מה האתיאיסטים טוענים? היינו יכולים כמובן לשאול אותם, אבל לא תמיד אלה...
עוד...


מרץ14להמר מול פתחו של הגיהינום

בשבוע שעבר כתבתי כאן על גן עדן, והפעם נעסוק במקבילה הפחות פופולארית שלו – הגיהינום. (אגב, חלק ממבקריי, בעיקר בפורום "עצור כאן חושבים", טוענים שיש לי אובססיה בקשר לשטן ולגיהינום. זה נכון שאלה נושאים מעניינים שכתבתי עליהם לא פעם, אבל מתוך מאות המאמרים שפרסמתי ברחבי האינטרנט, מדובר סה"כ באחוז קטן למדיי. אז אל תגזימו.) הגיהינום, כמקום ענישה לחוטאים לאחר המוות, לא מופיע במפורש בתנ"ך, אם כי ניתן למצוא לו רמזים במספר מקומות. חז"ל מתייחסים אליו במקומות רבים, אבל לא מוסרים תיאורים מפורטים שלו, אם כי לעת...
עוד...


מרץ14עולם שכולו טוב - האם זה טוב?

מה בדיוק קורה לאחר המוות? זוהי אחת השאלות המעסיקות ביותר את בני האדם, מאז ראשית ההיסטוריה. הרי כל אחד מאיתנו ימות יום אחד, ובהחלט היה מעניין לדעת מה יקרה לנו לאחר מכן. האם נפסיק להתקיים, או שמא נעבור לצורת קיום שונה, או לעולם אחר? ואם כן, מה טיבו של הקיום החדש הזה? תשובות שונות ומגוונות נתנו לשאלה זו. מן הראוי לציין, שכל הדתות והתרבויות שהתקיימו אי פעם, האמינו בהישארות הנפש ובחיים שלאחר המוות. יוצא דופן יחיד הוא שבט המסאי האפריקאי, שחריגותו רק מעידה על הכלל. לפי רובן ככולן של הדתות, אורח חייו ש...
עוד...


מרץ14דתות שונות, אמת אחת

אחד הטיעונים המועלים באופן קבוע נגד אנשים דתיים, הוא הטיעון מהמחלוקת. לפי טיעון זה, קיומן של דתות כה רבות, שכל אחת עומדת בסתירה לאחרות, וכל אחת טוענת שרק היא הדת האמיתית – מוביל למסקנה, שאין הצדקה להאמין באף דת שהיא, ואולי גם לא באל בכלל. "אה באמת, היהדות היא הדת האמיתית היחידה?", שואל הספקן בלגלוג גלוי; "מעניין, גם הנוצרי, המוסלמי, ההינדואי, הבודהיסטי, הטאואיסטי והפגאני טוענים אותו דבר לגבי הדתות שלהם!" לפעמים נוצר הרושם, כאילו עצם ההצבעה על המגוון הגדול של הדתות השונות, די בו כדי להפריך את כו...
עוד...


מרץ14הוויה או לא היה - על ספרו של הרב עמית קולא

לספר "הויה או לא היה", של הרב עמית קולא, ניגשתי בחשדנות מרובה. חשדתי שמדובר בכניעה מוחלטת לטענות ביקורת המקרא, באפולוגטיקה שנסוגה כל כך לאחור, עד שהיא נופלת מעבר לקצה. ברם, ככל שהוספתי לקרוא, התברר לי שמדובר באחד מספרי המחשבה המרתקים והמלהיבים ביותר שקראתי אי פעם. לא מדובר באפולוגטיקה רפויה, אלא בבירור מעמיק של יסודות אמונתנו – והעמדתם על בסיס יציב ואיתן, שאף ביקורת היסטורית לא תוכל לערער. לא כאן המקום לכתוב סקירה מפורטת על הספר, אולם ברצוני להציג את הרעיון המרכזי שבו, ולהוסיף לו נופך משלי. הרע...
עוד...


מרץ14האם יש ערך לאנושיות?

אחת השאלות כבדות המשקל ביותר, שאמורות להעסיק את היהודי המאמין, היא השאלה: אלו דברים הם בעלי ערך בעיני ה'? כמובן, שקיום התורה והמצוות הוא בעל ערך עליון. אולם מה לגבי שאר ענייני העולם הזה? האם לעולם החול יש ערך משל עצמו – או שכל מטרתו היא לשמש כבסיס לקיום התורה והמצוות, שהיא המטרה הבלעדית לשמה נברא העולם? שאלה זו קשורה קודם כל לתחום העשייה האנושית. את מעשי בני האדם אפשר לחלק לכמה סוגים: א. מצוות שבין אדם למקום. ב. מצוות שבין אדם לחברו. ג. מידות טובות. ד. מעשים אנושיים ראויים. ה. מעשים מגונים ועבי...
עוד...


מרץ14אסיריו של האל המרושע

בדיונים תיאולוגיים, עולה לפעמים השאלה: גם אם יש אלוקים, מי אמר שהוא טוב? מה אם הוא מרושע, או מטורף חלילה? יש כאלה הטוענים, באופן מינורי יותר, שהאופן בו האל מנהיג את העולם הוא בלתי מוסרי, או שמעבירים ביקורת על פעולות או מצוות אלוקיות מסוימות. האם יתכן שהאל הוא אכן בלתי מוסרי? הגישה הסוברת שהאל הוא מרושע, נקראת מלתאיזם (maltheism), והיא פופולארית אצל אנשים מסוימים, הרואים את עצמם כמוסריים יותר מהאל; אבל למעשה אין כמעט אף הוגה רציני שתומך בה. הסיבה לכך היא, שגישה זו היא אבסורדית. אילו האל הוא מרוש...
עוד...


מרץ14חיים בסרט

יש הרבה דרכים לתאר את תפקידו של יהודי בעולם; הרבה מהן קשורות למלחמה או מאבק – חייל בצבא ה', לוחם נגד כוחות הרשע, שליח לתיקון העולם וכן הלאה. המשותף לדימויים אלו, שהם מניחים את קיומו של כוח כלשהו המתנגד ליהודי ולמשימתו, ושבו עליו להיאבק. אבל הנחה זו היא בעייתית, כי ברגע שמייחסים כוח ויכולת לאותם גורמים, נוצר מתח וחשש מפניהם, מפני הכישלון במאבק איתם – שהוא בעצם כישלון הן עבור האדם הפרטי, והן עבור השליחות האלוקית שהוא ממלא. תחושה זו היא בעייתית הן מההיבט הפסיכולוגי, שכן היא מכניסה את האדם למתח, לח...
עוד...


מרץ14שלוש דוגמאות של "בכל נפשך"

האדם המודרני אוהב להיות עצמאי וחופשי. הוא לא אוהב שאחרים מחליטים בשבילו, ולא מוכן לעשות דברים שהוא לא מבין ומזדהה איתם. יש יתרונות לגישה הזו, אבל גם חסרונות. היא מונעת מהאדם להכפיף את עצמו לכוח עליון, לבטל את רצונו בפני רצון האל, ולהכיר בכך שיש דברים שמעבר לשכלו והשגתו. אדם שרוצה להיות עצמאי ולהחליט על כל דבר בעצמו, לעולם לא יתעלה מעבר למצבו הנוכחי, כשם שאדם ששוקע בבוץ אינו יכול למשוך את עצמו החוצה בשערות ראשו. ההשתעבדות המוחלטת לכוח עליון יכולה להעלות את האדם לרמות והישגים כאלה, שלא היה יכול ל...
עוד...


מרץ13כמה מחשבות על גיל העולם

הסתירה בין גיל העולם כפי שהוא מוערך ע"י המדענים, וכפי המסופר בתורה, ידועה ומפורסמת, וכבר דנו בה רבות. בעוד שהמדענים מעריכים את גיל העולם ואת תהליכי התהוותו במיליארדי שנים, הרי שלפי התורה משמע שהעולם נברא במשך ששה ימים, לפני פחות מששת אלפים שנה. תשובות שונות הוצעו לסתירה זו. לפי אחת הגישות, ששת הימים הנזכרים בפרשת בראשית אינם ששה ימים ממש, אלא ששה שלבים בתהליך הבריאה, שכל אחד מהם עשוי להימשך זמן רב מאד. תשובה זו מתקבלת על הדעת במיוחד לאור הידוע היום, שהזמן הוא מושג יחסי, וחולף בקצב שונה בהתאם לנ...
עוד...


דף 1 מתוך 8ראשון   קודם   [1]  2  3  4  5  6  7  8  הבא   אחרון   
כניסה למערכת